Algorytmy i Programowanie - Ćwiczenia 3
Poprzednie
Następne
Temat: Tablice. Pierwsze algorytmy
Tablice
Tablica to struktura danych, dzięki
której można w programach przetrzymywać ciągi liczb. Są to takie ciągi,
w których do każdego indeksu przypisane są odpowiednie wartości.
Indeksy są liczbami całkowitymi od pewnej ustalonej wartości do innej do ustalonej
wartości.
Tablice w Pascalu deklaruje i używa się w następujący sposób:
var
tablica : array[pierwszy_indeks_tablicy..ostatni_indeks_tablicy] of integer;
begin
readln(tablica[1]);
tablica[2] = 2*tablica[1];
end.
W ten sposób w pamięci zostanie
stworzna tablica, w której będziemy mogli umieszczać elementy w
miejscach o indeksach od pierwszy_indeks_tablicy (np. 1) do ostatni_indeks_tablicy (np. 1000).
Algorytmy
Algorytm w matematyce oraz
informatyce to skończony, uporządkowany ciąg jasno zdefiniowanych
czynności, koniecznych do wykonania pewnego zadania. Algorytmy charakteryzuje to, że zawsze w dobrze określony sposób możemy otrzymać pewien zestaw danych wyjściowych z danych wejściowych w skończonym czasie (skończonej liczbie kroków).
Od tej pory zaczniemy implementować
algorytmy, czyli sposoby otrzymania
oczekiwanego wyniku na podstawie pewnych danych wejściowych. Bez nich
nasze programowanie nie byłoby do niczego szczególnego potrzebne.