Algorytmy i Programowanie - Ćwiczenia 3


Poprzednie Następne
Temat: Tablice. Pierwsze algorytmy

Tablice

Tablica to struktura danych, dzięki której można w programach przetrzymywać ciągi liczb. Są to takie ciągi, w których do każdego indeksu przypisane są odpowiednie wartości. Indeksy są liczbami całkowitymi od pewnej ustalonej wartości do innej do ustalonej wartości.

Tablice w Pascalu deklaruje i używa się w następujący sposób:
var
  tablica : array[pierwszy_indeks_tablicy..ostatni_indeks_tablicy] of integer;

begin
  readln(tablica[1]);
  tablica[2] = 2*tablica[1];
end.
W ten sposób w pamięci zostanie stworzna tablica, w której będziemy mogli umieszczać elementy w miejscach o indeksach od pierwszy_indeks_tablicy (np. 1) do ostatni_indeks_tablicy (np. 1000).

Algorytmy

Algorytm w matematyce oraz informatyce to skończony, uporządkowany ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego zadania. Algorytmy charakteryzuje to, że zawsze w dobrze określony sposób możemy otrzymać pewien zestaw danych wyjściowych z danych wejściowych w skończonym czasie (skończonej liczbie kroków).

Od tej pory zaczniemy implementować algorytmy, czyli sposoby otrzymania oczekiwanego wyniku na podstawie pewnych danych wejściowych. Bez nich nasze programowanie nie byłoby do niczego szczególnego potrzebne.