Algorytmy i Programowanie - Ćwiczenia 5
Poprzednie
Następne
Temat: Rekurencja. Debugowanie
Rekurencja
Charakterystyczną cechą funkcji (procedury) rekurencyjnej jest to, że
wywołuje ona samą siebie. Drugą cechą rekursji jest jej dziedzina,
którą mogą być tylko liczby naturalne.
Funkcja rekurencyjna przeważnie opiera się na pewnym wzorze, w którym
po obu stronach równości występuje ta sama funkcja obliczana dla różnej
wielkości parametru. Oprócz tego w każdej funkcji rekurencyjnej
niezbędny jest tzw. "warunek początkowy", dzięki któremu wartość
funkcji można obliczyć.
Najłatwiej zrozumieć mechanizm działania rekursji na przykładzie silni.
Silnia
Matematyczna definicja silni wygląda następująco:
- Jak widać, silnia zdefiniowana jest niemal przez samą siebie. Do
tego mamy zdefiniowany warunek początkowy: 0! = 1;
- Czyli aby obliczyć 4! trzeba najpierw obliczyć 3! i wynik
pomnożyć przez 4. Żeby obliczyć 3! trzeba obliczyć 2!. Żeby z kolei to
obliczyć trzeba znać 1!, do obliczenia którego jest potrzebne 0!, którą
to liczbę znamy, bo jest nią 1. Zatem teraz cofając się z tym
rozumowaniem i podstawiając kolejne wartości mamy:
- 1! = 1*1 = 1;
- 2! = 2*1! = 2*1 = 2;
3! = 3*2! = 3*2 = 6;
4! = 4*3! = 4*6 = 24;
Rekurencja c.d.
Funkcje rekurencyjną często można zamienić na zwykłą funkcję
iteracyjną. Np. w przypadku silni oczywiście wiemy, że n! =
n(n-1)(n-2)...2*1. Można to łatwo wyliczyć przy pomocy zwykłej pętli. I
jeśli tylko można należy rekurencji unikać, gdyż funkcje rekurencyjne
mają przeważnie dużą złożoność obliczeniową, a ponadto wymagają
zastosowania wewnętrznego stosu.
Niemniej często nie da się zrobić czegoś bez rekurencji, więc jest to
narzędzie bardzo przydatne, które warto znać.
Debugowanie
Szukając błędu, sprawdzając, czy program dobrze działa, albo po prostu z ciekawości, można
obserwować jak program się wykonuje krok po kroku. Aby to zrobić należy uruchomić
program zamiast przyciskiem Run (F9, zielony trójkat PLAY), przyciskiem STEP OVER
(nieco na prawo od Run, albo F8). Program będzie wykonywany krokowo, linia po linii. W edytorze
kodu pojawi się zielona strzałka, wskazująca aktualnie wykonywaną instrukcję.
Proces wykonywania programu linia po linii w celu wyszukania błędu w kodzie nazywa się debugowaniem.
W trakcie tego procesu można podglądać zmieniające się wartości poszczególnych zmiennych.
Można to zrobić poprzez najechanie myszką na zmienną w kodzie, bądź poprzez tzw. watch, czyli miejsce, gdzie wyświetlane są wartości zmiennych.
Do wykonywania instrukcji krok po kroku mogą przydać się następujące operacje:
- F8 - przejście do następnej linii.
- F7 - przejście do następnej linii, chyba, że jest to procedura lub funkcja, wtedy przejście do pierwszej linii tej procedury/funkcji.
- F4 - przejście do wskazanej kursorem linii.
- F9 - przejście do trybu normalnego działania programu (bez wykonywania linia po linii).
- CTRL + F5 - dodanie zmiennej wskazanej kursorem do Watcha.
- CTRL + F2 - zakończenie działania programu.