Algorytmy i Programowanie - Ćwiczenia 1
Harmonogram
Następne
Temat: Wstęp organizacyjny. Zakładanie kont na sprawdzarce. Pierwsze zadanie
Zapoznanie się z zasadami przyjętymi na zajęciach
Zasady można znaleźć tutaj.
Należy je bardzo uważnie przeczytać.
Zakładanie konta na sprawdzarce
Konto na sprawdzarce trzeba założyć sobie tutaj. Podczas zakładania konta należy zapamiętać swoje login i hasło. Po założeniu konta należy wejść w "Twój profil", aby uzupełnić dane o sobie - należy to uczynić w taki sposób, aby być rozpoznawalnym dla prowadzącego. UWAGA - od tej pory student na zajęciach będzie funkcjonował jako swój login do sprawdzarki i wszelkiego rodzaju komunikaty i wyniki będą w ten sposób podawane.
Po uzupełnieniu danych należy w zakładce zajęcia wybrać swoją grupę i się do niej zapisać. To tu będą się pojawiały wszystkie zadania rozwiązywane podczas zajęć, a także zadania, których algorytmy były omawiane na wykładzie.
Uruchomienie Delphi i przygotowanie środowiska do rozwiązywania zadań
Aby uruchomić Delphi trzeba wyklikać:
Start -> Programs -> Development -> Dephi 7 -> Delphi 7
File -> New -> Other -> Console Application
Powinien pojawić się otwarty plik o następującej treści:
program Project1;
{$APPTYPE CONSOLE}
uses
SysUtils;
begin
{ TODO -oUser -cConsole Main : Insert code here }
end.
W tym pliku, pomiędzy słowem begin, a end będziemy wpisywać rozwiązania kolejnych zadań.
Aby zapisać program na dysku trzeba wyklikać:
File -> Save As
Następnie trzeba wybrać miejsce do zapisania programu. Najlepiej
byłoby założyć sobie na dysku J: katalog o nazwie APR i tam zapisywać kolejne
programy (np. pod nazwami 1000, zadanie1, zadanieApr1 itp.).
UWAGA! Zadania należy zapisywać wyłącznie na dysku J:. W
przeciwnym wypadku z powodu braku odpowiednich praw, programy mogą się
nie chcieć uruchamiać.
Po zapisaniu programu w katalogu powstanie plik z podaną nazwą i
rozszerzeniem .dpr (UWAGA! W przypadku innych wersji Pascala będzie to plik z rozszerzeniem .pas). To jest plik, który potem trzeba będzie wysyłać na
sprawdzarkę.
Aby ponownie uruchomić program wystarczy dwukrotne
kliknięcie na ten plik.
Kilka porad techniczno-praktycznych
Po wpisaniu odpowiedniego kodu
programu (i zapisaniu, w razie czego) uruchamia się go poleceniem F9.
W przypadku błędów kompilacji pod kodem programu w okienku pojawi się
lista błędów, które należy poprawić do prawidłowego funkcjonowania
programu. Jeśli komunikat błędu nic konkretnego nie mówi, można na
niego kliknąć, a następnie nacisnąć Ctrl+F1 w celu wyświetlenia
szczegółowej informacji o popełnionym błędzie rozpoznanym przez
kompilator.
Najczęstszym błędem na początku się pojawiającym jest brak średnika -
UWAGA! wszystkie linie w Pascalu muszą być zakończone średnikiem.
Aby przetestować program, po naciśnięciu F9 należy wpisać dane
wejściowe programu i zobaczyć, czy wyświetlane zostają oczekiwane dane
wyjściowe. Jeśli program zamyka się przed spojrzeniem na dane wyjściowe,
należy na końcu dodać linię, która go na chwilę zatrzyma (np. sczytanie danej, najlepiej linia readln).
(UWAGA! taką linię należy usunąć przed wysłaniem programu na sprawdzarkę).
W przypadku kilku testów, należy wpisać liczbę testów o 1 więcej niż planuje się wykonać.
Po przetestowaniu programu, po stwierdzeniu że się kompiluje i działa,
należy go wysłać na sprawdzarkę. W tym celu trzeba kliknąć w
sprawdzarce na dole po lewej stronie w treści zadania Zgłoś rozwiązanie. Pojawi sie okienko, w którym można wkleić kod z rozwiązaniem, wybrać język i przesłać go do sprawdzarki. Ostatnim etapem może
być odświeżenie strony, aby zobaczyć zielony komunikat z Zaakceptowane.
Pierwszy program
Zadanie A+B
Pierwszym zadaniem, jakie zrobimy będzie rozwiązanie
zadanie A+B
Poniżej prezentowany na zajęciach, przykładowy kod, który rozwiązuje to zadanie:
program ZadanieAplusB;
{$APPTYPE CONSOLE}
uses
SysUtils;
var
a,b,c: integer;
begin
Readln(a);
Readln(b);
c := a+b;
Writeln(c);
Readln;
end.
Struktura programu
Program składa się z nagłówka i programu właściwego.
Każdy program jest zbudowany według schematu, który jest zawsze niezmienny:
program Nazwa; // nazwa programu - musi zaczynać się od litery
const
nazwa_stalej = wartość_stałej; // deklaracja stałych, czyli zmiennych, które nie mogą zmienić swojej wartości
var
nazwa_zmiennej : typ_zmiennej; // deklaracja zmiennych
begin // początek programu
// Lista_operacji_programu
// To właśnie tutaj trzeba napisać, co program ma po kolei robić
end. // koniec programu. Jedyna instrukcja, która kończy się kropką zamiast średnika.
Warto odwiedzić
Instrukcja - jak rozwiązywać zadania na sprawdzarce (tam podana jako
,,jak rozwiązywać zadania na Mistrzostwach'', ale proszę się nie dać zmylić)
znajduje się pod adresem: http://amppz.cs.put.poznan.pl/tutorial.php