Algorytmy i Programowanie - Ćwiczenia 3


Poprzednie Następne
Temat: Tablice. Pierwsze algorytmy

Tablice

Tablica to struktura danych, dzięki której można w programach przetrzymywać ciągi liczb. Są to takie ciągi, w których do każdego indeksu przypisane są odpowiednie wartości. Indeksy są liczbami całkowitymi od pewnej ustalonej wartości do innej do ustalonej wartości.

Tablice w Pascalu deklaruje i używa się w następujący sposób:
var
  tablica : array[pierwszy_indeks_tablicy..ostatni_indeks_tablicy] of integer;

begin
  readln(tablica[1]);
  tablica[2] = 2*tablica[1];
end.
W ten sposób w pamięci zostanie stworzna tablica, w której będziemy mogli umieszczać elementy w miejscach o indeksach od pierwszy_indeks_tablicy (np. 1) do ostatni_indeks_tablicy (np. 1000).

Algorytmy

Algorytm w matematyce oraz informatyce to skończony, uporządkowany ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego zadania. Algorytmy charakteryzuje to, że zawsze w dobrze określony sposób możemy otrzymać pewien zestaw danych wyjściowych z danych wejściowych w skończonym czasie (skończonej liczbie kroków).

Od tej pory zaczniemy implementować algorytmy, czyli sposoby otrzymania oczekiwanego wyniku na podstawie pewnych danych wejściowych. Bez nich nasze programowanie nie byłoby do niczego szczególnego potrzebne.

Schemat zadania z zestawami

Na sprawdzarce często pojawiają się zadania, które w opisie wejścia mają powiedziane, że znajduje się kilka zestawów danych. W takim przypadku należy rozwiązanie zadania obudować o wczytywanie liczby zestawów danych oraz pętle, która powtórzy rozwiązanie odpowiednią liczbę razy. Szkielet rozwiązania takiego (ale też każdego innego) zadania może wyglądać następująco:
program nazwa_programu; // do niczego nie służąca linijka, w której możemy nazwać swój program

var d,dd: integer;      // zadeklarowanie wszystkich zmiennych występujących w programie

begin                   //początek programu
  Read(d);              // wczytanie liczby zestawów
  for dd:=1 to d do     // pętla powtarzająca się liczbę zestawów razy
  begin
    // Tu jest miejsce na wpisanie rozwiązania zadania
  end;
end.                    //koniec programu