Podstawy Programowania - Zasady zaliczania przedmiotu
Harmonogram
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
- Ocena z ćwiczeń wystawiana będzie na podstawie kolokwium, rozwiązanych zadań na sprawdzarce oraz projektu
- z kolokwium otrzymać będzie można otrzymać 30 punktów
- za zadania na sprawdzarce będzie można otrzymać 40 punktów
- za każde zadanie zrobione po terminie otrzymuje się 1 punkt. Za zadania zrobione po terminie nie ma punktów.
- dodatowe punkty można dostać za najlepszy wynik na sprawdzarce (najwięcej
zrobionych zadań przy najmniejszej liczbie błędów). Pierwsza osoba z
grupy 3, druga 2, a trzecia 1 punkt
- za projekt będzie można zdobyć maksymalnie 30 punktów. Projekt musi zostać
indywidualnie obroniony. Nie mogą istnieć w grupie dwa takie same
tematy projektów.
- prowadzący ma prawo przyznawania studentom dodatkowych punktów wedle własnego uznania (np. za aktywność)
- aby zaliczyć przedmiot trzeba uzyskać łącznie co najmniej 51 punktów.
- Cała skala ocen:
- 2: < 50
- 3: 51 - 60
- 3,5: 61 - 70
- 4: 71 - 80
- 4,5: 81 - 90
- 5: 91 - 100
- 6: > 100
Literatura:
- N. Wirth, Wprowadzenie do
programowania systematycznego. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa 1978.
- B. Eckel, Thinking in C, Beta 3 . 2006.
- B. Eckel, Thinking in C++, Wydawnictwo Helion, 2002
- J. Grębosz, Symfonia C++,
Oficyna Kallimach, Kraków 1993.
- T.H. Cormen, Wprowadzenie
do algorytmów, Wydawnictwa
Naukowo-Techniczne, Warszawa 2005 (lub wcześniejsze wydanie WNT,
Warszawa 1999)
- A. Struzińska-Walczak, K.
Walczak, Nauka programowania dla początkujących. C++, Wydawnictwo
W&W, Warszawa 2002,
Szczegółowy opis składowych zaliczenia:
Kolokwium:
Podczas kolokwium przy pomocy komputera trzeba będzie
rozwiązać kilka zadań (około 5), analogicznych do tych, które pojawiały
się na zajęciach lub jako zadania domowe. W czasie kolokwium będzie można
korzystać ze wszelkich przyniesionych ze sobą materiałów oraz z sieci
internetowej. Absolutnie zabronione jest korzystanie z jakiegokolwiek rodzaju
komunikatorów, pod karą bezwzględnego opuszczenia sali bez zaliczenia (trzeba uważać
na „przypadkowe” kliknięcia). Nie wolno także korzystać z mejli na tych
samych zasadach.
Do zaliczenia kolokwium powinno wystarczyć przerobienie ze zrozumieniem
zadań, które będziemy rozwiązywać na sprawdzarce.
Sprawdzarka:
Sprawdzarka znajduje się pod adresem: acm.edu.pl.
Każdy uczestnik zajęć powinien tam założyć sobie konto, gdyż na tej sprawdzarce będziemy
pracować.
Każde zadanie pojawiające się na zajęciach będą pojawiały się na liście poniżej wraz z terminem ich wykonania.
Za każde rozwiązane zadanie rozwiazane w terminie otrzymuje się 1 punkt. Nie jest istotna
trudność zadań, wszystkie punktowane są tak samo. Poniżej znajduje się
lista zadań, które zostały już omówione na zajęciach, wraz z terminami ich wykonania.
Zadania na
sprawdzarce można rozwiązywać przez cały semestr, 24h na dobę, przez
siedem dni w tygodniu. Sprawdzarka dostępna jest jako serwis internetowy aktywny przez
cały czas.
W przypadku wykrycia plagiatów rozwiązań, będą one
anulowane, przyznane zostanie -1 punkt za takie rozwiązanie, oraz oczywiście pogorszy się opinia o danym studencie. W
przypadku wykrycia plagiatu w momencie chęci uzyskania wpisu może się okazać, że
student dostanie ocenę gorszą, niż wynika mu z punktów (poprzez cofnięcie mu
odpowiedniej liczby acceptów na sprawdzarce oraz ewentualnych punktów dodatkowych).
Lista zadań przerabianych na zajęciach z terminami znajduje się tutaj.
Projekt:
Tematy projektów pojawią się pod koniec grudnia.
Warunkiem, który projekt musi spełniać - musi w nim być zawarta jakaś operacja na plikach.
Tzn. jakieś dane (wejściowe, wyjściowe, lub jakieś inne) muszą być pobrane lub zapisane bezpośrednio z pliku.
Żadne dwa tematy projektów nie mogą się powtarzać. Tematy projektów należy zgłaszać osobiście podczas
zajęć, mejlem, lub podczas dyżurów. W przypadku zgłoszenia dwóch osób do
takiego samego projektu, pod uwagę brana będzie kolejność zgłoszeń.
Każdy projekt trzeba
będzie obronić osobiście podczas rozmowy z prowadzącym. Rozmowa ma na celu
zweryfikowanie zrozumienia prezentowanego kodu oraz umiejętności
nabytych podczas zajęć w ogóle. Dla każdego przewidywane są dwa pytania: jedno ściśle
na temat projektu i jedno ogólne, ale wiążące się z projektem (np. o rodzaje
zmiennych). Na podstawie rozmowy zostanie ustalona liczba
punktów za projekt. UWAGA! Wykonywane zadanie nie musi zostać
zaakceptowane przez sprawdzarkę, aby dostać za nie punkty, nawet maksymalną liczbę. Jeśli
podczas rozmowy student będzie się dobrze orientował w swoim programie, a także
po jakieś podpowiedzi, szybko zauważy i zrozumie swój błąd oraz będzie
ogólnie bardzo dobrze zorientowany w przedmiocie naszych zajęć, otrzyma najwyższą możliwą
ocenę.
Każdy temat projektu musi zostać
wcześniej zweryfikowany. Tzn. nie można przyjść w dniu oddawania
projektów z gotowym projektem i chęcią jego bronienia. Może się okazać, że temat jest już zajęty. Jeśli ktoś
wie, że zrobienie projektu zajmie mu nieco więcej czasu, najlepiej skonsultować
temat jeszcze przed rozpoczęciem jego wykonania. Temat projektu będzie też
można w dowolnej chwili zmienić, ale na tych samych zasadach, co wcześniej
zgłosić.
Tematy projektów nie będą bardzo wymagające. Czas wykonania projektu dla
średniego studenta nie powinien wynieść więcej niż 2 dzni. Nie chodzi w nim o stworzenie
wymyślnej aplikacji lub jakiegoś megaskryptu, a jedynie o samodzielne napisanie jakiegoś kodu,
który będzie zarazem podstawą do przeprowadzenia rozmowy na temat tego, czego się uczyliśmy (jakby egzamin ustny).