Algorytmy i Programowanie - Ćwiczenia 1


Harmonogram Następne
Temat: Wstęp organizacyjny. Zakładanie kont na sprawdzarce. Pierwsze zadanie

Zapoznanie się z zasadami przyjętymi na zajęciach

Zasady można znaleźć tutaj. Należy je bardzo uważnie przeczytać.

Zakładanie konta na sprawdzarce

Konto na sprawdzarce trzeba założyć sobie tutaj. Podczas zakładania konta należy bezwzględnie zapamiętać JudgeID, który zwraca system. To po nim sprawdzarka identyfikuje zgłaszającego. JudgeID natomiast nie należy wysyłać do prowadzącego, któremu wystarczy nazwa użytkownika (po nazwie użytkownika mogą przeglądać inni zawodnicy (i prowadzący)).

Uruchomienie Delphi i przygotowanie środowiska do rozwiązywania zadań

Aby uruchomić Delphi trzeba wyklikać:
Start -> Programs -> Development -> Dephi 7 -> Delphi 7
File -> New -> Other -> Console Application
Powinien pojawić się otwarty plik o następującej treści:
program Project1;

{$APPTYPE CONSOLE}

uses
  SysUtils;

begin
  { TODO -oUser -cConsole Main : Insert code here }
end.
W tym pliku, pomiędzy słowem begin, a end będziemy wpisywać rozwiązania kolejnych zadań. Aby zapisać program na dysku trzeba wyklikać:
File -> Save As
Następnie trzeba wybrać miejsce do zapisania programu. Najlepiej byłoby założyć sobie na dysku J: katalog o nazwie APR i tam zapisywać kolejne programy (np. pod nazwami 1000, zadanie1, zadanieApr1 itp.).
UWAGA! Zadania należy zapisywać wyłącznie na dysku J:. W przeciwnym wypadku z powodu braku odpowiednich praw, programy mogą się nie chcieć uruchamiać.
Po zapisaniu programu w katalogu powstanie plik z podaną nazwą i rozszerzeniem .dpr (UWAGA! W przypadku innych wersji Pascala będzie to plik z rozszerzeniem .pas). To jest plik, który potem trzeba będzie wysyłać na sprawdzarkę.
Aby ponownie uruchomić program wystarczy dwukrotne kliknięcie na ten plik.

Kilka porad techniczno-praktycznych

Po wpisaniu odpowiedniego kodu programu (i zapisaniu, w razie czego) uruchamia się go poleceniem F9.
W przypadku błędów kompilacji pod kodem programu w okienku pojawi się lista błędów, które należy poprawić do prawidłowego funkcjonowania programu. Jeśli komunikat błędu nic konkretnego nie mówi, można na niego kliknąć, a następnie nacisnąć Ctrl+F1 w celu wyświetlenia szczegółowej informacji o popełnionym błędzie rozpoznanym przez kompilator.

Najczęstszym błędem na początku się pojawiającym jest brak średnika - UWAGA! wszystkie linie w Pascalu muszą być zakończone średnikiem.

Aby przetestować program, po naciśnięciu F9 należy wpisać dane wejściowe programu i zobaczyć, czy wyświetlane zostają oczekiwane dane wyjściowe. Jeśli program zamyka się przed spojrzeniem na dane wyjściowe, należy na końcu dodać linię, która go na chwilę zatrzyma (np. sczytanie danej, najlepiej linia readln). (UWAGA! taką linię należy usunąć przed wysłaniem programu na sprawdzarkę). W przypadku kilku testów, należy wpisać liczbę testów o 1 więcej niż planuje się wykonać.

Po przetestowaniu programu, po stwierdzeniu że się kompiluje i działa, należy go wysłać na sprawdzarkę. W tym celu trzeba kliknąć w sprawdzarce w menu po lewej Submit Solution. Następnie wpisać swój JudgeID (trzeba go zapamiętać przy zakładaniu konta na sprawdzarce), numer zadania, język Pascal oraz przekleić treść rozwiązania. Ostatnim etapem może być odświeżenie strony, aby zobaczyć zielony komunikat z Acceptem.

Pierwszy program

Zadanie 1000

Pierwszym zadaniem, jakie zrobimy będzie rozwiązanie zadanie 1000
Poniżej prezentowany na zajęciach, przykładowy kod, który rozwiązuje to zadanie:

program Zadanie1000;

{$APPTYPE CONSOLE}

uses
  SysUtils;

var
  a,b,c: integer;

begin
  Readln(a);
  Readln(b);
  c := a+b;
  Writeln(c);
  Readln;
end.

Struktura programu

Program składa się z nagłówka i programu właściwego.
Co w nich umieszczać - tego się będziemy uczyć na zajęciach.

Warto odwiedzić

Instrukcja - jak rozwiązywać zadania na sprawdzarce (tam podana jako ,,jak rozwiązywać zadania na Mistrzostwach'', ale proszę się nie dać zmylić) znajduje się pod adresem: http://amppz.cs.put.poznan.pl/tutorial.php