Projekt inżynierski - propozycje tematów projektów
Harmonogram
Propozycje tematów:
- Tematy zaproponowane przez Rafała Witkowskiego:
- IC Beacon - aplikacja na urządzenia, która potrafi reagować na nawiązanie połączenia z beaconem. Potrafi go zlokalizować, zindentyfikować i wykonać intrakcję, nawet w przypadku gdy urządzenie jest uśpione. Aplikacja jest zamontowana na nieruchomym urządzenia, a elementem ruchomym jest beacon. (To wszystko na 1 semestr). Następnie rozszerzenie aplikacji o konkretne zastosowanie (np. komunikacja dla osób niewidomych, komunikacja miejska, nawigacja wewnętrzna, marketing sklepowy, programy lojalościowe)
- klasyczny beacon - aplikacja na urządzenia mobilnt, która potrafi reagować na nawiązanie połączenia z beaconem. Potrafi go zlokalizować, zindentyfikować i wykonać intrakcję, nawet w przypadku gdy urządzenie jest uśpione. Aplikacja jest zamontowana na urządzeniu mobilnym, a beacon jest nieruchomy. (To wszystko na 1 semestr). Następnie rozszerzenie aplikacji o konkretne zastosowanie (np. komunikacja miejska, nawigacja wewnętrzna, programy lojalościowe)
- podpis biometryczny - aplikacja do zbierania, składowania, ale przede wszystkim porównywania, bahawioralnych podpisów biometrycznych (1 semestr)
- IC Stylus - aplikacja na urządzenia mobilne do wypełeniania formularzy przy pomocy urządzenia zwanego stylus
- Majus - program do obliczeń i ich wizualizacji dotyczących sposobu i miejsc montażu sprężyn pneumatycznych. Na bazie istniejącego projektu należy sprawić by: liczył w sensowym czasie, zamiana kątów na radiany, poprawne przekazywane zmiennych, dodanie do wyniku rysowania wykresu (biblioteka pChart z drobnymi modyfikacjami) w zależności siła użytkownika od kąt beta + rozwarcie, konfigurowalność narzędzia, widok formularza, wyniku, integrowacja z obecnie posiadanym sklepem (1 semestr)
- IC Pen - aplikacja do obsługi długopisów cyfrowych i formularzy nimi wypełnianych (1 semestr). Następnie rozszerzenie o cechy biometryczne, historię zmian dokumentu, walidację, bezpieczeństwo na poziomie wyborów powszechnych.
- dziennik elektroniczny - aplikacja będąca rozszerzeniem dziennika elektronicznego inspiria. Więcej tutaj
- paleografia łacińska - Paleografia to jedna z pomocniczych nauk historii. Zajmuje się badaniem pisma w procesie historycznym, badaniem środowiska w jakim żył i tworzył dany pisarz jak również rozczytywaniem i zapisaniem tekstów (transkrypcja) oraz skrótów wyrazowych.
Rozwijanie umiejętności w tej nauce za pomocą nowoczesnych narzędzi wciąż jest rzadkością. Celem jest stworzenie pomocy dydaktycznej pozwalającej sprawdzić umiejętności studentów oraz utworzenie aplikacji webowej do wrzucania kolejnych dokumentów. (1 semestr)
- IC Azure - stworzenie narzędzia do automatycznego przenoszenia infrastruktury klasycznej do chmury Azure i z powrotem.
- IC Gerfin - narzędzie do automatycznego wyciągania informacji z systemów firm ubezpieczeniowych i zapisu w ustalonym formacie do bazy danych. Projekt polega na napisaniu narzędzia do sprawnego parsowania stron internerowych (1 semetr) oraz narzędzia do zarządzania wpisami w systemach internetowych (2 semetr)
- IC Pen Router - aplikacja na urządzenia mobilne do przenoszenia danych z długopisów cyfrowych na serwer IC Pen (1 semestr). Rozbudowa aplikacji o dodatkowe funkcjonalności na rzecz OBWE (2 semestr)
- IC DokumentElektroniczny - narzędzie do certyfikowanego podpisywania przez serwer dokumentów powstałych przy pomocy długopisu cyfrowego bądź tabletu ze stylusem (1 semestr)
- NaszSamochód - portal społecznościowy dla miłośników samochodów (2 semestry)
- Pasterz - portal do obsługi parafii na styku z kurią oraz innymi parafiami (2 semestry)
- IC Psychografologia - aplikacja do tworzenia profilu psychologiczego osoby piszącej długopisem cyfrowym (1 semestr). Rozszerzenie projektu o pisanie stylusem oraz o skany dokumentacji (2 semestr)
- DemokracjaBezpośrednia - portal społecznościowy, który odwzorowuje polskie procesy legislacyjne w warunkach demokracji bezpośredniej (2 semestry)
- Tematy zaproponowane przez Marcina Witkowskiego:
- Pomiar stylu przywiązania dla dzieci w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym. Więcej tutaj.
- można napisać aplikację do powierzchownej analizy języka. Chodzi o to, że przetwarzanie samych łańcuchów znaków jest jakby niemodne, bo każdy chce mieć narzędzia z wielkimi słownikami i lematyzorami.
Wpisać "być" i mieć 'jestem', 'byłbym' itd.
Modne są analizatory kontekstów, wykrywacze nazw, klas semantycznych itd.
Tak się jednak składa, że nawet z tekstem surowym można zrobić wiele. Tekst surowy to słowoformy, wyrazy graficzne, bez semantyki.
Czyli 'piec ciasto' i 'piec kaflowy' to forma 'piec' dwa razy. Mimo to jest to ułatwienie, ponieważ w korpusie przepisów kuchennych pieców kaflowych nie będzie, a wiele i tak da się wyprostować ręcznie.
Czyli mogę zaproponować kilka rzeczy tego rodzaju dla powierzchniowego przetwarzania języka.
Zaletą, w dobie sieciowania wszystkiego jest możliwość stworzenia rozwiązania autonomicznego, działającego
offline, bez Internetu. Takie zadania na pewno przydadzą się w naszej pracy. Cel minimum to listy frekwencyjne i konkordancje dla plików dowolnej objętości.
To samo można zrobić dla sieci, czyli w celu generowania tych dwóch rodzajów dokumentów ale z dowolnych stron.
Pozdrawiam, prof. Adam Pawłowski
- Tematy zaproponowane przez Natalię Postawę:
- Wykrywanie preferencji użytkownika po zdjęciach, które udostępnia.
To co prawda nie aplikacja na telefon, ale też mogłoby być ciekawe zagadnienie.
Rozpoznawanie konkretnych obiektów na zdjęciach (np na początek
człowiek i jego części ubioru, potem np. otoczenie itp) i na tej
podstawie określanie preferencji danego użytkownika, w celu
wyświetlania mu bardziej spersonalizowanych reklam. Np. gdy na
jakiejś stronie logujemy się za pomocą fb, aplikacja może prosić o
dostęp do różnych danych. Wtedy mając dostęp do zdjęć i analizując,
że np ja zazwyczaj noszę niebieskie ubrania, wyświetli mi reklamy
niebieskiej sukienki a nie białej. Analogicznie widząc, że mam dużo
zdjęć z gór, zaproponuje buty górskie albo tani hotel w Zakopanym,
zamiast weekendu w Warszawie. Taki program wymagałby na pewno
nauczenia się przetwarzania obrazów oraz uczenia, pewnie też trochę
znajomości systemów rozmytych, ale może ktoś byłby zainteresowany
pracą nad akurat tymi zagadnieniami wink emoticon
- Aplikacja mobilna do meldowania się w danym miejscu Zaletą
aplikacji jest prostota użytku (przez to nietracenie czasu na
obsługę) i skierowana jest do osób które dużo podróżują (np
służbowo) albo do dzieci i ich opiekunów, którzy chcieliby wiedzieć
czy np. dziecko bezpiecznie dotarło do szkoły albo po szkole do
domu. Byłby to rodzaj mini portalu społecznościowego, w którym
tworzymy wydarzenie w kalendarzu, ustawiamy orientacyjny czas
przybycia i osoby, które mają być o tym poinformowane i gdy
docieramy na miejsce to zamiast wysyłać sms do wszystkich
zainteresowanych (nie zawsze śpiesząc się mamy taką
możliwość) naciskamy jeden przycisk i automatycznie powiadomienie
jest wysyłane do wszystkich dodanych osób. Drugą opcją jest
ustawienie lokalizacji, do której jak dotrzemy, to z pomocą GPS w
telefonie aplikacja wyśle automatycznie wiadomość, że jesteśmy na
miejscu (np dziecko w szkole). Można zrobić logowanie przez np
google i spróbować to zsynchronizować z kalendarzem google, żeby
wydarzenia z jednego mogły być automatycznie umieszczane w drugim.
Wydaje się że to dość posta apliakcja, więc można by ją zrobić zarówno na Androida, jak i WindowsPhone i iPhone.
- Aplikacja mobilna do samodzielnego tworzenia gier miejskich
Działanie podobnie jak poprzedniej opierające się na geolokalizacji.
Tworzymy grę miejską dodając do niej zadania, lokalizację miejsc
oraz użytkowników. Każdy użytkownik może zrobić swoją, przez co mogą
z tego korzystać nauczyciele robiąc coś takiego w szkołach, rodziny,
znajomi, organizatorzy wycieczek itp. Twórca dodaje zadania i podaje
lokalizację miejsc do których trzeba dotrzeć (info o lokalizacji
jest ukryte) i albo użytkownik musi dotrzeć do miejsca i wtedy
automatycznie przez gps ma accept, albo musi np wpisać odpowiedź na
pytanie i sprawdzamy z bazą czy odpowiedź jest poprawna. Można
zrobić wersję np bezpłatną niekomercyjną do np 5 użytkowników i komercyjną dla więcej niż 5 osób płatną. Analogicznie do poprzedniego można zrobić na kilka platform.
- Tematy zaproponowane przez starsze roczniki inżynierskie (kontynuacja tematu):
- budowa i oprogramowanie drona z użyciem Raspberry Pi. Dron jest gotowy, ale wciąż można go ulepszyć/zmienić/wykorzystać. Dron pozostanie na wydziale, więc chcielibyśmy go przekazać następnej grupie, jeżeli byłyby chętne osoby do pracy nad nim. Pod tym linkiem znajduje się opis projektu. W zakładce filmy można zobaczyć jak wygląda efekt końcowy.