Podstawy Programowania - Ćwiczenia 2


ZasadyĆw1, Ćw2, Ćw3, Ćw4, Ćw5, Ćw6, Ćw7, Ćw8, Ćw9, Ćw10, Ćw11, Ćw12, Ćw13
Prowadzący: Rafał Witkowski
Temat: Pętle.

Zachęcam do uważnego przeczytania wszystkiego co było na ćwiczeniach 1

Pętle

While

while (warunek) operacja;
Tak długo jak warunek jest prawdziwy, wykonywana jest operacja. (Operacja może być oczywiście równie dobrze blokiem operacji rozpoczynającym się od znaku { a kończącym znakiem }).

do while

do operacja while (warunek);
Operacja zostanie wykonana raz, a następnie, tak długo jak warunek jest prawdziwy, będzie powtarzana. (Operacja może być oczywiście równie dobrze blokiem operacji rozpoczynającym się od znaku { a kończącym znakiem })

For

for (wartość_początkowa; warunek_konca; modyfikacja_zmiennej_sterującej) operacja;
Wartość_początkowa - ciąg instrukcji, które są wykonywane na początku, przy inicjalizacji pętli. Najczęściej jest to nadanie wartości początkowych zmiennej sterującej.
Modyfikacja_zmiennej_sterującej - ciąg instrukcji, które są wykonywane natychmiast, po zakończeniu jednego obiegu pętli. Najczęściej jest to modyfikacja zmiennej sterującej, np. zwiększenie jej wartości.
Warunek_konca - warunek sprawdzany przed rozpoczęciem wykonania każdego obrotu pętli. Jeśli warunek nie jest prawdziwy, wówczas pętla kończy swoje działanie.
(Operacja może być oczywiście równie dobrze blokiem operacji rozpoczynającym się od znaku { a kończącym znakiem })

Np:
for (int i=0; i<5; i++) operacja;
Ta pętla na początku zainicjuje zmienną i i przypisze jej wartość jeden. Następnie operacja wykona się 5 razy. Będzie tak, gdyż 5 razy zwiększymy wartość zmiennej i o jeden i dopiero za 6 razem warunek i<5 nie będzie prawdziwy.

Aby wykonać pewne operacje w nieskończoność można użyć takich pętli:
while (1) do
{
}

for (;;)
{
}

Operacje zakłócające przebieg pętli

Aby zmienić bieg działania pętli można użyć jedngo z dwóch poleceń zakłócających przebieg pętli:

continue - przerywa działanie pętli i przechodzi do jej następnej iteracji
break - opuszcza pętle