Podstawy Programowania
- Ćwiczenia 2
Zasady, Ćw1, Ćw2, Ćw3, Ćw4, Ćw5, Ćw6, Ćw7, Ćw8, Ćw9, Ćw10, Ćw11,
Ćw12, Ćw13
Prowadzący: Rafał Witkowski
Temat: Pętle.
Zachęcam do uważnego przeczytania
wszystkiego co było na ćwiczeniach 1
Pętle
While
while (warunek) operacja;
Tak długo jak warunek jest prawdziwy, wykonywana jest operacja.
(Operacja może być
oczywiście równie dobrze blokiem operacji rozpoczynającym się od znaku
{ a
kończącym znakiem }).
do while
do operacja while (warunek);
Operacja zostanie wykonana raz, a następnie, tak długo jak warunek jest
prawdziwy, będzie powtarzana. (Operacja może być
oczywiście równie dobrze blokiem operacji rozpoczynającym się od znaku
{ a
kończącym znakiem })
For
for (wartość_początkowa; warunek_konca; modyfikacja_zmiennej_sterującej) operacja;
Wartość_początkowa - ciąg
instrukcji, które są wykonywane na początku, przy inicjalizacji pętli.
Najczęściej jest to nadanie wartości początkowych zmiennej sterującej.
Modyfikacja_zmiennej_sterującej -
ciąg instrukcji, które są wykonywane natychmiast, po zakończeniu
jednego obiegu pętli. Najczęściej jest to modyfikacja zmiennej
sterującej, np. zwiększenie jej wartości.
Warunek_konca - warunek
sprawdzany przed rozpoczęciem wykonania każdego obrotu pętli. Jeśli
warunek nie jest prawdziwy, wówczas pętla kończy swoje działanie.
(Operacja może być
oczywiście równie dobrze blokiem operacji rozpoczynającym się od znaku
{ a
kończącym znakiem })
Np:
for (int i=0; i<5; i++) operacja;
Ta pętla na początku zainicjuje zmienną i i przypisze jej wartość jeden.
Następnie operacja wykona się
5 razy. Będzie tak, gdyż 5 razy zwiększymy wartość zmiennej i o jeden i dopiero za 6 razem
warunek i<5 nie będzie prawdziwy.
Aby wykonać pewne operacje w nieskończoność można użyć takich pętli:
while (1) do
{
}
for (;;)
{
}
Operacje zakłócające przebieg pętli
Aby zmienić bieg działania pętli można użyć jedngo z dwóch poleceń
zakłócających przebieg pętli:
continue -
przerywa działanie pętli i przechodzi do jej następnej iteracji
break
- opuszcza pętle