Podstawy Programowania - Ćwiczenia 3


ZasadyĆw1, Ćw2, Ćw3, Ćw4, Ćw5, Ćw6, Ćw7, Ćw8, Ćw9, Ćw10, Ćw11, Ćw12, Ćw13
Prowadzący: Rafał Witkowski
Temat: Tablice.

Tablice

Tablica to struktura danych, dzięku której można w programach przetrzymywać ciągi liczb. Są to takie ciągi, w których do każdego indeksu przypisane są odpowiednie wartości. Indeksy w języku C/C++ są zawsze liczbami całkowitymi od 0 do ustalonej wartości. I tak np. ciąg 3,2,56,3,4 zapisany w tablicy będzie miał w pozycji o indeksie 0 wartość 3, w pozycji 1 wartość 2 itd.

Tablice w C/C++ deklaruje i używa się w następujący sposób:
int tablica[liczba_elementow];
scanf("%d",&tablica[1]);
tablica[2] = 2*tablica[1];
W ten spoób w pamięci zostanie stworzna tablica, w której będziemy mogli umieszczać elementy w miejscach o indeksach od 0 do liczba_elenmentow-1. (UWAGA! Ten -1 jest bardzo ważny i trzeba o nim pamiętać. Np. zrobienie tablicy Tab[3], a następnie odwołanie się do Tab[3] spowoduje błąd wykonania programu, gdyż w tej tablicy będą dostęone tylko wartości Tab[0], Tab[1] i Tab[2].)
Wartość liczba_elementow musi być pewną stałą w programie, nie może to zmienna zadeklarowana wczesniej.

Algorytmy

Algorytm to w matematyce oraz informatyce to skończony, uporządkowany ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego zadania.

Od tej pory zaczniemy implementować algorytmy, czyli sposoby otrzymania oczekiwanego wyniku na podstawie pewnych danych wejściowych. Bez nich nasze programowanie nie byłoby do niczego szczególnego potrzebne.

Szkielet programu

Odtąd wszystkie rozwiązywane przez nas zadania będą opierały się na liczbie zestawów oraz tego, co program właściwie powinien robić.
Szkielet takiego programu powinien wyglądać następująco:

//---------------------------------------------------------------------------

#pragma hdrstop
#include <stdio.h>

//---------------------------------------------------------------------------

#pragma argsused
int main(int argc, char* argv[])
{
int d; // deklaracja zmiennej oznaczającej liczbę zestawów danych
cin >> d; // sczytwanie liczby zestawów danych
for (int q=0; q<d; q++) // pętla sterująca programem - wykonywana tyle razy, ile jest zestawów
{
//---------------------------------------------------------------------------------------------
// Tu powinien znajdować się właściwy kod programu rozwiązujący zadanie dla pojedynczego testu
//---------------------------------------------------------------------------------------------
}
  return 0;
}
//---------------------------------------------------------------------------