Podstawy programowania
- Ćwiczenia 1
Zasady, Ćw1, Ćw2, Ćw3, Ćw4, Ćw5, Ćw6, Ćw7, Ćw8, Ćw9, Ćw10, Ćw11,
Ćw12, Ćw13
Prowadzący: Rafał Witkowski
Temat: Wstęp. Zakładanie kont
na sprawdzarce. Pierwsze zadanie
Zapoznanie się z zasadami przyjętymi na zajęciach
Zasady można znaleźć tutaj. Należy je
bardzo uważnie przeczytać.
Zakładanie konta na sprawdzarce
Konto na sprawdzarce trzeba założyć sobie tutaj.
Uruchomienie C++ Builder i przygotowanie środowiska do robienia
zadań
Aby uruchomić Delphi trzeba wyklikać:
Start -> Programs ->
Development -> C++ Builder 6
File -> New -> Other -> Console Wizard
W okienku, które się pojawiło odchaczyć należy "Use VCL" oraz "Multi
threaded". Pozostać powinno jedynie zaznaczone po prawej "Console
Application", a po lewej C++.
W pełni przygotowane
środowisko do pisania programu wygląda tak:
//---------------------------------------------------------------------------
#pragma hdrstop
//---------------------------------------------------------------------------
#pragma argsused
int main(int argc, char* argv[])
{
return 0;
}
//---------------------------------------------------------------------------
Aby zapisać program na dysku trzeba wyklikać:
File -> Save As
Następnie trzeba wybrać miejsce do zapisania programu. Najlepiej
byłoby założyć sobie na dysku J: katalog o nazwie PPR i tam zapisywać kolejne
programy (np. pod nazwami zadanie1, zadanie2, zadanieppr1 itp.).
UWAGA! Zadania należy zapisywać wyłącznie na dysku J: lub P:. W
przeciwnym wypadku z powodu braku odpowiednich praw, programy mogą się
nie chcieć uruchamiać.
Po zapisaniu programu w katalogu powstanie plik z podaną nazwą i
rozszerzeniem .cpp. To jest plik, który potem trzeba będzie wysyłać na
sprawdzarkę.
UWAGA! Aby ponownie uruchomić program nie wystarczy niestety dwukrotne
kliknięcie na ten plik. Domyślnie pliki z rozszerzeniem .cpp otwierają
się bardziej zaawansowanych narzędziach, niż my w tej chwili używamy.
Aby otworzyć na nowo program trzeba wykorzystać opcje 'Open with' lub otwiwrać najpierw
Borlanda, a stamtąd robić Open.
Kilka porad techniczno-praktycznych
Po wpisaniu odpowiedniego kodu
programu (i zapisaniu, w razie czego) uruchamia się go poleceniem F9.
W przypadku błędów kompilacji pod kodem programu w okienku pojawi się
lista błędów, które należy poprawić do prawidłowego funkcjonowania
programu. Jeśli komunikat błędu nic konkretnego nie mówi, można na
niego kliknąć, a następnie nacisnąć Ctrl+F1 w celu wyświetlenia
szczegółowej informacji o popełnionym błędzie rozpoznanym przez
kompilator.
Najczęstszym błędem na początku się pojawiającym jest brak średnika -
UWAGA! wszystkie linie w C i C++ (z kilkoma wyjątkami, które poznamy na
zajęciach) muszą być zakończone średnikiem.
Aby przetestować program, po naciśnięciu F9 należy wpisać dane
wejściowe programu i zobaczyć, czy wyświetlane zostają oczekiwane dane
wyjściowe.
Po przetestowaniu programu, po stwierdzeniu że się kompiluje i działa,
należy do wysłać na sprawdzarkę. W tym celu trzeba kliknąć w
sprawdzarce w menu po lewej Zgłoś
rozwiązanie. Następnie wybrać odpowiednią nazwę zadania, język C++ oraz wybrać plik, w
którym zapisane zostało prawidłowe rozwiązanie. Ostatnim etapem może
być odświeżenie strony, aby zobaczyć zielony komunikat z Acceptem.
Pierwszy program
Zadanie 0
Pierwszym zadaniem, jakie zrobimy będzie rozwiązanie zadanie
0
Poniżej przykładowy kod, który rozwiązuje to zadanie:
//---------------------------------------------------------------------------
#include <stdio.h>
//---------------------------------------------------------------------------
#pragma argsused
int main(int argc, char* argv[])
{
int i,j;
scanf("%d",&i);
scanf("%d",&j);
int c;
c = i+j;
printf("%d\n",c);
return 0;
}
//---------------------------------------------------------------------------
Struktura programu
Program składa się z nagłówka, deklaracji zmiennych (w C++ raczej nie
występuje) i programu
właściwego.
Co i jak w tych sekcjach umieszczać - tego się będziemy uczyć na
zajęciach.
Warto odwiedzić
Instrukcja - jak rozwiązywać zadania na sprawdzarce (tam podana jako
,,jak rozwiązywać zadania na MWPZ'', ale proszę się nie dać zmylić)
znajduje się pod adresem: www.mwpz.poznan.pl/tutorial.php.