Podstawy Programowania - Ćwiczenia 3


ZasadyĆw1, Ćw2, Ćw3, Ćw4, Ćw5, Ćw6, Ćw7, Ćw8, Ćw9, Ćw10, Ćw11, Ćw12, Ćw13
Prowadzący: Rafał Witkowski
Temat: Najprostsze algorytmy - znajdowanie maksimum oraz jego indeksu. Ich implementacja

Tablice

Tablica to struktura danych, dzięku której można w programach przetrzymywać ciągi liczb. Są to takie ciągi, w których do każdego indeksu przypisane są odpowiednie wartości. Indeksy w języku C/C++ są zawsze liczbami całkowitymi od 0 do ustalonej wartości. I tak np. ciąg 3,2,56,3,4 zapisany w tablicy będzie miał w pozycji o indeksie 0 wartość 3, w pozycji 1 wartość 2 itd.

Tablice w C/C++ deklaruje i używa się w następujący sposób:
int tablica[liczba_elementow];
scanf("%d",&tablica[1]);
tablica[2] = 2*tablica[1];
W ten spoób w pamięci zostanie stworzna tablica, w której będziemy mogli umieszczać elementy w miejscach o indeksach od 0 do liczba_elenmentow-1. (UWAGA! Ten -1 jest bardzo ważny i trzeba o nim pamiętać. Np. zrobienie tablicy Tab[3], a następnie odwołanie się do Tab[3] spowoduje błąd wykonania programu, gdyż w tej tablicy będą dostęone tylko wartości Tab[0], Tab[1] i Tab[2].)
Wartość liczba_elementow musi być pewną stałą w programie, nie może to zmienna zadeklarowana wczesniej.

Algorytmy

Algorytm to w matematyce oraz informatyce to skończony, uporządkowany ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego zadania.

Od tej pory zaczniemy implementować algorytmy, czyli sposoby otrzymania oczekiwanego wyniku na podstawie pewnych danych wejściowych. Bez nich nasze programowanie nie byłoby do niczego szczególnego potrzebne.

Poniższe dwa zadania zostaną omówione na zajęciach:

Zadanie 1

Zadanie ppr1: treść jest tutaj.

Zadanie 2

Zadanie ppr2: treść jest tutaj.


Informatyka, to w bardzo dużej mierze także matematyka. Po wykonaniu dwóch poprzednich zadań, to nie powinno przysporzyć nikomu trudności, jeśli tylko zastosuje umiejętnie odpowiednie wzory matematyczne.

Zadanie 3

Zadanie 209: treść jest tutaj.

Uwaga!

W tym zadaniu wyjątkowo nie ma na początku wejścia liczby zestawów!