12 - Klasy
- Poznanie pojęcia klas i obiektów
- Zdobycie podstawowych informacji dotyczących klas w języku C++
- Co to są struktury i jak się je tworzy
Do tej pory programy, o których mówiliśmy, były pisane w sposób proceduralny. Występował zawsze blok główny programu, który mógł wykonywać pewne procedury. Program taki był zawsze pewną zamkniętą całością, zaczynał się wykonywać w pewnym ściśle określonym miejscu, przechodził linia po linii i kończył się przy dobrze określonych warunkach.
Programowanie obiektowe (zorientowane obiektowo) oparte jest na pojęciu klasy, która jest pewnym elementem odzwierciedlającym rzeczywistość, ma pewne własności i możliwości działania. W takim programowaniu nie projektuje się schematu wykonywania programu linia po linii, a jedynie tworzy pewne klasy, które umieją pewne rzeczy zrobić, i które umieją się skomunikować z innymi klasami bądź są od nich zależne.
class nazwa_klasy
{
// składowe klasy: pola i metody
};
Instancje klasy (czyli zmienne tego typu) nazywane są obiektami.