3 - Tablice
- Jak zadeklarować zmienną określonego typu
- Jak wykonywać operacje na zmiennych
- Jak używać pętli
Tablica jest zbiorem miejsc do przechowywania danych tego samego typu. Każde z takich miejsc jest nazywane elementem tablicy.
Tablicę deklarujemy następująco:
typ_elementu nazwa_tablicy[rozmiar_tablicy];
Na przykład fragment kodu
int tab[20];
deklaruje tablicę składającą się z 20 wartości typu int.
Do każdego elementu tablicy możemy odwołać się podając nazwę tablicy, a następnie numer elementu w nawiasach kwadratowych.
Elementy tablicy numerujemy zawsze od zera. Zatem trzyelementowa tablica t[3] zawierać będzie trzy elementy: t[0], t[1] i t[2].
Na przykład, do wczytania pięciu liczb całkowitych do tablicy można użyć następującego kodu:
int t[5];
for (int i=0;i<5;i++)
scanf("%d",&t[i]);
Tablice mogą mieć więcej niż jeden wymiar. Każdy wymiar jest reprezentowany przez kolejny indeks tablicy. Przykładem tablicy dwuwymiarowej może być szachownica. Jeden wymiar odpowiada jej wierszom, a drugi kolumnom. Deklaracja tablicy reprezentującej szachownicę może wyglądać następująco:
int szachownica[8][8];
Do elementów tablic wielowymiarowych odwołujemy się poprzez podanie ciągu wartości indeksów w osobnych nawiasach kwadratowych. Na przykład pole w drugim wierszu i czwartej kolumnie szachownicy to szachownica[1][3].
Przy deklaracji tablicy można ją od razu zainicjalizować. W tym celu po deklaracji tablicy umieszczamy znak równości i ujętą w nawiasy klamrowe listę wartości. Na przykład kod
int t[5]={1,2,3,4,5};
for (int i=0;i<5;i++)
printf("%d ",t[i]);
spowoduje wypisanie: 1 2 3 4 5 .
Jeśli przy inicjalizacji tablicy podamy mniej wartości, niż wynosi jej długość, reszta tablicy zostanie wypełniona zerami. Na przykład, kod
int t[10]={0};
powoduje stworzenie 10-elementowej tablicy, której wszystkie elementy są równe 0.
Tablice dwuwymiarowe inicjalizujemy podając ich elementy kolejno wierszami. Dla przejrzystości kodu wartości można pogrupować używając dodatkowych nawiasów klamrowych, np.
int t[2][3]={{1,2,3},{4,5,6}};