3 - Tablice

Ikona obiektów Cele lekcji
Zdobycie umiejętności korzystania z tablic

Ikona obiektów Co powinieneś już wiedzieć?
  • Jak zadeklarować zmienną określonego typu
  • Jak wykonywać operacje na zmiennych
  • Jak używać pętli

Ikona obiektów Tablice

Tablica jest zbiorem miejsc do przechowywania danych tego samego typu. Każde z takich miejsc jest nazywane elementem tablicy.

Tablicę deklarujemy następująco:

typ_elementu nazwa_tablicy[rozmiar_tablicy];

Na przykład fragment kodu

int tab[20];

deklaruje tablicę składającą się z 20 wartości typu int.


Ikona obiektów Elementy tablicy

Do każdego elementu tablicy możemy odwołać się podając nazwę tablicy, a następnie numer elementu w nawiasach kwadratowych.

Elementy tablicy numerujemy zawsze od zera. Zatem trzyelementowa tablica t[3] zawierać będzie trzy elementy: t[0], t[1] i t[2].

Na przykład, do wczytania pięciu liczb całkowitych do tablicy można użyć następującego kodu:

int t[5];
for (int i=0;i<5;i++)

scanf("%d",&t[i]);

Ikona obiektu Zastanów się
Jak powinien wyglądać kod, który obliczy i wypisze sumę wczytanych już do tablicy t pięciu liczb?
Ikona obiektów Tablice wielowymiarowe

Tablice mogą mieć więcej niż jeden wymiar. Każdy wymiar jest reprezentowany przez kolejny indeks tablicy. Przykładem tablicy dwuwymiarowej może być szachownica. Jeden wymiar odpowiada jej wierszom, a drugi kolumnom. Deklaracja tablicy reprezentującej szachownicę może wyglądać następująco:

int szachownica[8][8];

Do elementów tablic wielowymiarowych odwołujemy się poprzez podanie ciągu wartości indeksów w osobnych nawiasach kwadratowych. Na przykład pole w drugim wierszu i czwartej kolumnie szachownicy to szachownica[1][3].


Ikona obiektu Zastanów się
W jaki sposób można wczytać opis figur znajdujących się na szachownicy do zdeklarowanej powyżej tablicy (zakładamy, że każda figura ma przypisaną pewną liczbę całkowitą)?
Ikona obiektów Inicjalizowanie tablic

Przy deklaracji tablicy można ją od razu zainicjalizować. W tym celu po deklaracji tablicy umieszczamy znak równości i ujętą w nawiasy klamrowe listę wartości. Na przykład kod

int t[5]={1,2,3,4,5};
for (int i=0;i<5;i++)

printf("%d ",t[i]);

spowoduje wypisanie: 1 2 3 4 5 .

Jeśli przy inicjalizacji tablicy podamy mniej wartości, niż wynosi jej długość, reszta tablicy zostanie wypełniona zerami. Na przykład, kod

int t[10]={0};

powoduje stworzenie 10-elementowej tablicy, której wszystkie elementy są równe 0.

Tablice dwuwymiarowe inicjalizujemy podając ich elementy kolejno wierszami. Dla przejrzystości kodu wartości można pogrupować używając dodatkowych nawiasów klamrowych, np.

int t[2][3]={{1,2,3},{4,5,6}};